E-mail või IRC, kumb on tugevam?

Võtsin võrdluse alla kaks suhtlusmeetodit, mis pärinevad varasest internetiajast, ning mõtlesin, et võiks korra läbi käia mõlema teekonnad sünnist tänase päevani. Olgem ausad, ühel on tunduvalt positiivsem lõpp kui teisel.

E-maili võidukäik

Esimese näite e-mailist võis leida MIT (Massachusetts'i tehnoloogiainstituudi) arvutitest juba aastal 1965, selleks oli programm nimega "MAILBOX". Nende arvutite kasutajad võisid jätta teistele kasutajatele sõnumeid, kuid need olid nähtavad vaid siis, kui teine kasutaja sellesse arvutisse jälle sisse logis. Süsteem toimis hästi, kuid ainult siis, kui suhelda tahtvad inimesed kasutasid regulaarselt sama arvutit.
1969. aastal implementeeris USA kaitseministeerium ARPANETi, mis ühendas võrguna terve hulga arvuteid ja mille eesmärgiks oli organisatsioonisisene kommunikatsioon. 29. oktoobril selsamal aastal saadeti ARPANETi kaudu esimene sõnum arvutilt teisele arvutile.
Aastal 1971 sai alguse meie mõistes elektrooniline post, selle leiutajaks ja arendajaks oli Ray Tomlinson, kes muuhulgas pani paika ka @ sümboli, et saada aru, kellele sõnum saadetakse. Nimelt oli probleem, et kui saadetakse sõnumeid võrgusiseselt arvutite vahel, siis kuidas saada aru, kuhu sõnum liikuma peaks? Selle lahenduseks oli saata sõnum aadressil "kasutajanimi@arvuti nimi", mis on praktiliselt samas vormis püsinud tänaseni.
1976. aastaks oli e-mail hõivanud 75% ARPANETi liiklusest ja kuna tegemist oli nii kasuliku suhtlusmeediumiga, siis levisid ideed, kuidas võiks e-maili kasutada ka suhtlemiseks väljaspool sisevõrku asuvate arvutitega. See mõte e-maili teel suhtlusest eri organisatsioonide vahel oli stiimuliks interneti tekkeks.
Hilistel 90ndatel interneti kasutuse meeletu kasvu tõttu suurenes ka e-posti kasutajate arv 55 miljonilt 1997. aastal 400 miljonini 1999. aastal. Viimase seisu järgi oli aastal 2019 jõudnud kasutajate arv 3.9 miljardini ja statistiliselt võib eeldada, et tänaseks hetkeks on juba ületatud 4 miljardi piir.

IRC tõus ja langus

IRC (Internet Relay Chat) sündis 1988. aasta suvel Oulu Ülikoolis kohaliku teadetetahvliteenuse OuluBoxi võsukesena. Loojaks oli Jarkko "WiZ" Oikarinen, kelle jaoks oli tegemist väikse projektiga, et parandada ülikooli sisekommunikatsiooni.
Nagu suurem osa tänapäevaseid suhtlusplatvorme, laseb ka IRC suhelda grupivestlustes erinevate kanalite kaudu või saata privaatsõnumeid kliendilt kliendile. Tegemist oli väga minimalistliku platvormiga, kus oli kerge suhelda inimestega üle maailma.
Mis aga tõi kaasa IRCi languse? Nimelt pole neis jututubades võimalik saata videosid ega teha kõnesid. Praegused vahendid on kõik väga audio-visuaalse sisuga seotud ja ilma ei kujutaks ettegi. Lisaks on puudu teistest mugavustest nagu teated, otsing sõnumitest, logid, smailid, pilve üleslaadimine. IRC-is pole võimalik näha vestlust, mis toimus enne sinu sisse logimist, see on sarnane vestlusega päriselus, kuhu ühinedes pole sul aimugi, mis enne räägiti ja puudub kontekst, mis toimub. Lisaks pole võimalik privaatseid vestluseid turvaliseks teha ning IRC on suhteliselt nõrk DDoS rünnakute ja viiruste vastu võitlemisel.
IRC-i edu hakkas taanduma kuskil aasta 2004 paiku, kus ühel populaarsemal QuakeNet võrgul oli üle 240 000 kasutaja. 2020. aastaks oli kõige populaarsem võrk Freenode 90 000 kasutajaga. Ei saa küll öelda, et IRC oleks täiesti välja surnud, kuid kui võrrelda e-posti kasutajate hulka IRCi omadega, siis on arusaadav, et üks jätkab massilist kasvu ja teine on pigem nišitoode. Ei saa välistada, et ta kunagi ka välja sureb, kuid tundub, et teatud kasutust ta siiani veel leiab, kuni ei ole leiutatud uut ja paremat varianti, mis nende kasutajate jaoks sama augu täidab.

Viited:

Comments